Diensten (in opbouw)

Op deze pagina een wat uitgebreider overzicht van het soort diensten wat ik u kan bieden.

Advies en testing productontwerp en toegankelijkheid

Biedt u een website, app, elektronisch apparaat of ander technisch product aan? U kunt de blinde eindgebruiker beter negeren. Toegankelijkheid kost geld: meer tests, meer ontwikkeltijd en veel gedoe. Een paar promile klantenverlies is altijd goedkoper dan de extra uitgaven die u moet doen om uw product bruikbaar te maken voor die paar blinden.

De kans is echter groot dat u de extra "winst" gaat besteden aan een nieuwe IPhone. Zoals algemeen bekend zwemt de maker van dit product in het geld, maar misschien weet u niet dat dit met afstand de meest toegankelijke smartphone is. Toevallig? Nee, want hoe goed u ook ziet: u koopt hem waarschijnlijk vanwege zijn heldere interface en stabiliteit. Het een heeft met het ander te maken. Toegankelijkheid is namelijk vooral een kwestie van secuur, (technisch) degelijk werk afleveren en nadenken over de manier waarop gebruikers met verschillende vaardigheden het product gebruiken.

De blinde (test) gebruiker is waarschijnlijk de meest veeleisende gebruiker die u kunt tegenkomen, maar als hij tevreden is kunt u er wel van uit gaan dat uw product beter in de markt ligt. Wees eerlijk: checkte u makkelijk in de bus in met het moeilijk leesbare schermpje waarbij bij zowel in - als uitchecken hetzelfde nauwelijks hoorbare piepje klonk als u de kaart tegen de lezer hield? Of was die bus waarbij naast een goed leesbaar schermpje door een duidelijk groen / rood lampje een heldere, duidelijk verschillende pieptoon bij in / uitchecken aanwezig was toch comfortabeler? Een andere vraag: misschien weet u dat websitebouwers vaak veel investeren in het goed vindbaar maken van hun website in zoekmachines, maar wist u ook dat de "indexeringsrobots" die zoekmachines gebruiken staan of vallen met dezelfde structuur die uw blinde gebruikers nodig hebben om snel door uw website te navigeren?

Of u nu een website heeft, app-bouwer bent of een fysiek apparaat maakt: ik help u graag uw product te verbeteren. Ik ben de kritische eindgebruiker die tegelijkertijd brede kennis heeft van de onderliggende technologie alsmede ontwikkelprocessen. Ik ben gewend snel door een product heen te werken en de knelpunten zodanig te rapporteren dat u ze zonder veel moeite kunt verhelpen. maar vind het vooral ook leuk 'out of the box' mee te denken en mijn brede achtergrond in te zetten om u op goede ideeen te brengen. Als u zo iemand zoekt en mijn portfolio u aanspreekt, laten we dan eens vrijblijvend bellen en/of afspreken om de mogelijkheden te bespreken en eventueel uw product globaal door te nemen zodat u vast wat startpunten heeft.

Toegankelijkheidsstandaarden zijn voor mij leidend, maar niet heilig. Is het altijd nodig dat de kapper op de hoek zijn promotiefilmpje voorziet van audiodescriptie en ondertiteling? Och, de vraag is of mensen daar naar gaan kijken / luisteren. Maar ook voor deze kapper - die misschien geen middelen heeft voor een formele toegankelijkheidsscreening - is het wel heel nuttig om zich eens af te vragen of zijn highly fashionable website design eigenlijk wel zo lekker werkt op de verschillende apparaten en vooral of die 7 klikken op hippe hamburgertjes die nodig zijn om het telefoonnummer te vinden hem misschien geen klanten kosten. Lang verhaal kort: voor sommige websites is een formele toetsing aan een standaard nodig en die voer ik graag uit, systematisch een testpanel opzetten van gebruikers met verschillende achtergronden is eveneens iets waar ik u graag bij help. Maar in heel veel gevallen doen een aantal effectieve testsessies die door de ontwikkelaar worden opgevolgd al wonderen. Wel is het belangrijk reeds in het ontwerpstadium toegankelijkheid mee te nemen en hier gedurende de levenscyclus van een product voortdurend op te testen.

Combinatie visuele en auditieve beperking

Naast mijn visuele beperking heb ik een matig gehoorverlies. Met moderne hoortoestellen is dat goed te compenseren, maar de combinatie van beide beperkingen roept wel vaak specifieke vragen op zoals "hoe kan ik richtinghoren met gehoorapparaten" of "wat is de beste manier om de spraak van computer of telefoon op mijn hoortoestellen over te brengen". Ik ben actief op het visuhoor forum van Corine Knoester, dit is een goede plaats om vragen over dit onderwerp neer te leggen. Ook de mogelijkheden van hoortoestellen in augmented reality oplossingen vind ik interessant: de technologie is inmiddels zo ver dat ik mensen die hun telefoon onderweg goed willen horen onder de zinspreuk "ieder nadeel heeft zijn voordeel" aanraad om zo snel mogelijk een gehoorverlies op te lopen, want de juiste gehooroplossing verslaat iedere Bluetooth headset wat dat betreft met straatlengte. Kortom, als u iemand zoekt die u kan adviseren rondom deze thematiek hoor ik graag van u.

Persoonlijke advisering, ondersteuning en training

Instellingen en hulpmiddelenleveranciers kunnen u als (werkgever van een) werknemer, ondernemer of individu met een visuele beperking helpen met advies, installatie en training. Het kan echter zijn dat u een persoonlijk aanspreekpunt nodig hebt. Iemand met een onafhankelijke positie, brede kennis van zaken, de juiste connecties en de vaardigheden om een gebruiker snel op weg te helpen en te trainen. Ik heb jarenlange ervaring als systeembeheerder voor kleinzakelijke klanten en ben daarom gewend mij voor de klant in te zetten, persoonlijk aanspreekpunt te zijn, 'branden te blussen' (als de computer het niet doet) en om te gaan met (vertrouwelijke) gegevens. Ik kan windowscomputers volledig installeren, voor de gebruiker instellen en onderhouden. Ik heb veel ervaring met het bouwen van desktopcomputers en eenvoudige reparaties van laptops, alsmede het leveren van hardware en systemen. En ik kan uiteraard overweg met IPhone, Android telefoons en andere mobiele apparaten. Last but not least: ik ken in principe alle brailleleesregels, screen readers, navigatiesystemen, apps en andere hulpmiddelen die nodig kunnen zijn. En als ik iets niet weet, zoek ik het voor u uit of breng ik u zonder omwegen in contact met iemand die u verder kan helpen. Kortom: doet uw computer niet wat u wilt, zoekt u iemand die u kan trainen om zelfstandig te reizen of heeft u een heel andere vraag? Bel of mail gerust zodat we samen kunnen bespreken wat ik voor u kan betekenen.